FIRMA NASZA JAKO JEDNA Z NIEWIELU W KRAJU DYSPONUJE URZĄDZENIEM DIAGNOSTYCZNYM SŁUŻĄCYM DO BARDZO SZYBKIEGO I DOKŁADNEGO POMIARU PARAMETRÓW MOTOCYKLA-HAMOWNIĄ MOTOCYKLOWĄ. UMOŻLIWIA ONA OKREŚLENIE KRZYWYCH MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO SILNIKA, MOCY MAKSYMALNEJ I MAKSYMALNEGO MOMENTU OBROTOWEGO SILNIKA, MOCY NA KOŁACH, OPORÓW TOCZENIA. WYKRESY MOCY I MOMENTU OBROTOWEGO POZWALAJĄ NA BARDZO DOKŁADNĄ REGULACJĘ SILNIKA MOTOCYKLOWEGO, NIEMOŻLIWĄ DO WYKONANIA PRZY UŻYCIU INNYCH URZĄDZEŃ DIAGNOSTYCZNYCH.
Hamownia motocyklowa HPM-B wyprodukowana w GODULA MOTO SPORT jest hamownią inercyjną. Pomiar przebiega w dwóch etapach. Podczas pierwszego etapu koło motocykla rozpędza rolkę o średnicy 400 mm i określonej laboratoryjnie bezwładności. W czasie rozpędzania obliczana jest moc na kole.
Na początku etapu drugiego następuje wysprzęglenie i powolne wytracenie prędkości koła wraz z rolką. Test ten pozwala na obliczenie mocy oporów toczenia.
Suma mocy wyliczonych podczas obu etapów daje moc silnika.
Hamownie inercyjne są niezwykle dokładne dzięki temu, że brak w nich elementów powodujących powstawanie błędów. Powtarzalność testów jest bardzo wysoka i waha się pomiędzy 0,1% a 0,5%.
Masa zastępcza rolki jest porównywalna z masą motocykla i w związku z tym, test jest zbliżony do jazdy w warunkach drogowych.
Najczęściej wyniki uzyskane podczas badania na typowych hamowniach inercyjnych nie są rzeczywistymi wartościami mocy i momentu silnika pojazdu, gdyż obciążone są błędem wynikającym z nieuwzględnienia bezwładności elementów wirujących motocykla (koło, układ korbowo-tłokowy, zębatki). Jednak w hamowni HPM-B, udało się wyeliminować ten problem. Specjalnie dobrana rolka o dużej masie zastępczej zmniejsza wpływ bezwładności elementów wirujących motocykla.
Dodatkowo, dzięki wieloletnim badaniom, udało się opracować program wykorzystujący zależność pomiędzy wymiarami zewnętrznymi poszczególnych elementów, a ich momentem bezwładności. Użytkownik przed wykonaniem testu wpisuje łatwo dostępne parametry pojazdu, takie jak średnica felgi, rozmiar opony czy pojemność silnika. Są one następnie przeliczane i uwzględniane podczas określania wartości mocy i momentu obrotowego.
Nowatorskim rozwiązaniem jest możliwość przeprowadzenia tzw. "testu ekspresowego". Z możliwości takiej można skorzystać w przypadku, gdy wykonywana jest seria testów jednego motocykla (np. w przypadku strojenia). Po wykonaniu kilku testów, gdy wartość oporu na kołach nie ulega już zmianie, można w ustawieniach wybrać opcję "bez powrotu". Wówczas program nie mierzy już kolejny raz oporu, tylko korzysta z wybranej wcześniej wartości, co znacznie skraca czas pomiaru mocy do ok. 20 sekund.
ZAPRASZAMY DO OBEJRZENIA FILMU Z HAMOWANIA MOTOCYKLA.